Een spierverharding (spierknoop of triggerpoint) is een drukpijnlijke plek of een lokale kramp in een spier. Naast de lokale drukpijn kunt u ook pijn op afstand ervaren. De spierknoop kan zich uiten in pijn of stijfheid, verminderde kracht in een spier of bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten. Door pijnontwijkend gedrag gaat u anders bewegen. Voor het ontstaan van triggerpoints zijn verschillende oorzaken. Dry Needling is een behandeling voor spierverhardingen (triggerpoints).

Behandeling met Dry Needling

De behandeling gaat om het uitschakelen van de spierverhardingen. Via gericht aanprikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt. De lokale verkramping in de spier verminderd. Spieren zijn direct sterker of soepeler. Bij langer bestaande klachten zijn er vaak meer spieren bij betrokken. Deze spieren worden dan ook behandeld. Aansluitend krijgt u oefeningen en adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Hoe voelt Dry Needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als de spierverharding aangeprikt wordt, kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dit geeft kortdurend een soort krampgevoel. Het kan gepaard gaan met wat lokale pijn en soms ook pijn op een andere plek. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u makkelijker bewegen. Het komt voor dat u wat gaat zweten en/of dat u zich even wat naar of vermoeid voelt. Dat is meestal van korte duur.