Lees hier meer over:

• Dry Needling bij Triggerpoints
  • Medical Taping Concept (bij hooikoorts en COPD)

Dry Needling
Een spierverharding (spierknoop of triggerpoint) is een drukpijnlijke plek of een lokale kramp in een spier. Naast de lokale drukpijn kunt u ook pijn op afstand ervaren. De spierknoop kan zich uiten in pijn of stijfheid, verminderde kracht in een spier of bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten. Door pijnontwijkend gedrag gaat u anders bewegen. Voor het ontstaan van triggerpoints zijn verschillende oorzaken. 'Dry Needling' is een behandeling voor spierverhardingen (triggerpoints).

Behandeling met Dry Needling
De behandeling gaat om het uitschakelen van de spierverhardingen. Via gericht aanprikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt. De lokale verkramping in de spier verminderd. Spieren zijn direct sterker of soepeler. Bij langer bestaande klachten zijn er vaak meer spieren bij betrokken. Deze spieren worden dan ook behandeld. Aansluitend krijgt u oefeningen en adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Hoe voelt Dry Needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als de spierverharding aangeprikt wordt, kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dit geeft kortdurend een soort krampgevoel. Het kan gepaard gaan met wat lokale pijn en soms ook pijn op een andere plek. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u makkelijker bewegen. Het komt voor dat u wat gaat zweten en/of dat u zich even wat naar of vermoeid voelt. Dat is meestal van korte duur.

Medical Taping Concept (MTC)
Spieren zijn nodig voor beweging. Ook zijn spieren bepalend voor bijvoorbeeld bloed- en lymfecirculatie en lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een veelvoud van klachten en aandoeningen geven. Voortbouwend op deze gedachten, werden er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spierfunctie ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken.

Medical Taping Concept is al in de jaren zeventig ontwikkeld in Japan en Korea. De gedachte was dat beweging en spieractiviteit essentieel zijn om gezondheid te behouden of te herstellen. De gebruikte tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid.

Door gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen verschillende effecten bereikt worden zoals:

•       Pijndemping van huid of spieren door drukvermindering en circulatieverbetering
  •       Ondersteuning bij het verwijderen van ophoping van vocht of bloedingen onder de huid
  •       Vermindering van spierspanningen, spierpijn en vermoeidheid van de spieren
  •       Verbetering van spierfunctie of bescherming tegen overbelasting gewrichten (sporters)

De tape is anti-allergisch, ventilerend en huidvriendelijk. Daarnaast kunt u gewoon douchen en de tape meerdere dagen laten zitten. De werking van de tape gaat dan ook dag en nacht door.

Medical Taping bij hooikoorts en COPD
Medical Taping Concept is succesvol bij hooikoortsklachten. Door de tape verminderen de klachten sterk of kunt u zelfs klachtenvrij het hooikoortsseizoen door komen.

Waarom is de tape zo succesvol?
De werking van de tape zit in het feit dat deze elastisch is. Door deze elasticiteit worden drukzenuwen in de huid geprikkeld die op hun beurt weer signalen afgeven naar het onbewuste (parasympatische) zenuwstelsel via het ruggenmerg. Door de stimulering verminderen de klachten van de hooikoorts.

Waar wordt de tape geplakt?
Door de tape op de huidgebieden (dermatomen) te plakken die overeenkomen met de longen worden de juiste zenuwen geprikkeld. De tape wordt op de rug aangebracht. De tape blijft 1 week zitten. Meestal wordt er drie weken achtereen getaped voor een optimaal resultaat. De tape is waterproof; douchen en zwemmen zijn gewoon mogelijk.

COPD
Deze behandelmethode voor tapen kan ook bij COPD patiënten worden toegepast. De uitwerking verloopt namelijk via hetzelfde huidgebied (dermatoom). COPD patiënten geven aan dat ze over meer longinhoud beschikken en dat ze minder medicijnen gebruiken.

Vragen over of aanmelden voor Dry Needling of Medical Taping Concept?
Als u vragen hebt of als u zich wilt aanmelden voor een behandeling, neem dan contact met mij op via 0528-351565.